Projecten

 

ē AlleShow.nl Ľ

nieuw: Entertainment website van Highlow Communications, o.a. het Songfestival...

 

ē AlleSport.nl Ľ

nieuw: Sport website van Highlow Communications, o.a. voetbal, honkbal, wielrennen...

 

ē AjaxNU.nl Ľ

nieuw: Unofficial Ajax website van Highlow Communications, met o.a. interviews, columns en veel foto`s...

 

 

 

 

Terug

 

Persbericht 2011: SpaceLinq: eerste Nederlandse spaceliner (8 april 2011)


Private ruimtevaart entrepreneurs beginnen ruimtevaartmaatschappij
LELYSTAD, April 8, 2011 Ė Vanavond maken private ruimtevaart entrepreneurs de oprichting bekend van de eerste Nederlandse ruimtevaartmaatschappij SpaceLinq NV. De spaceliner heeft de intentie om vanuit Lelystad te opereren en zal daarmee de eerste in Europa zijn. De overheid en de partners van de luchthaven zullen daarvoor nog toestemming moeten verlenen. Daarnaast vergt het nog onderzoek naar milieu- en veiligheidsaspecten. ďNietemin, zijn we erg verheugd dat we de mogelijkheid hebben om Europa vanuit Lelystad te kunnen bedienen in de toekomstĒ, zegt Chuck Lauer, de Amerikaanse medeoprichter van SpaceLinq. ďWe hebben voor Lelystad gekozen, omdat het dichtbij de Noordzee ligt met de gereserveerde militaire zone boven de Waddenzee vlakbij. De open ruimte en landelijke inrichting van Flevoland en de wil van de gemeenschap om nieuwe technologieŽn en industrieŽn te omarmen hebben bijgedragen aan onze beslissing om hier onze thuishaven te vestigen. Een ander belangrijk aspect om voor Nederland te kiezen is het feit dat de Europese ruimtevaart wellicht de grootste in de wereld is en Amsterdam een van de leukste toeristische trekpleisters is op deze planeet.Ē Verwacht wordt dat de eerste vlucht in juni 2015 opstijgt.


Space: the next commercial frontier
De veranderende ruimtevaartwereld maakt wereldwijd private initiatieven mogelijk. SpaceLinq NV, Europaís eerste spaceliner wil Luchthaven Lelystad gebruiken als haar thuisbasis om ruimtereizen te gaan maken. Met een unieke technische uitvoering van het supersonisch toestel, is SpaceLinq in staat om zowel te vertrekken als te landen van bijna iedere commerciŽle luchthaven. De Amerikaanse trend van privatisering van de ruimtevaart verandert de ruimtevaartindustrie ook in Europa. Door constante overheidsbezuinigingen zijn het private investeerders die voet aan grond krijgen in deze markt. Ruimtevaartmaatschappij SpaceLinq maakt daar gebruik van en levert op zowel de korte als lange termijn voordelen voor de ruimtevaartindustrie, toerisme en aanverwante industrieŽn. SpaceLinq heeft in eerste instantie de Nederlandse en Duitse markten op het oog, met betaalbare en frequente vluchten voor microzwaartekracht onderzoek, klimaatonderzoek, astronomie en de lancering van kleine satellieten. Ook de European Space Agency (ESA) heeft interesse om gebruik te maken van de mogelijkheden die SpaceLinq biedt voor o.a. onderzoek en observatie van de aarde. SpaceLinq heeft daarvoor plannen bij de ESA ingediend.

De SpaceLinq spaceliner toestellen beschikken over zes zitplaatsen voor een piloot en vijf ruimtetoeristen. Voor onderzoek worden vier stoelen verwijderd en kunnen stellages geplaatst worden, zodat een meevliegende wetenschapper experimenten kan uitvoeren. Het ruimtevliegtuig gebruikt turbojetmotoren voor de start en landing. Met een vloeibaar zuurstof / kerosineraket wordt in de lucht extra kracht gegeven om de dampkring te verlaten. Dan wordt op een hoogte van ruim 100 kilometer boven het aardoppervlak een periode van drie minuten gewichtloosheid bereikt. De technische ontwikkeling heeft de investeerders positief gestemd dat de uitvoering zoals die nu is ontworpen met gemak de testfase zal halen.

ďWe zijn erg verheugd dat we nu de mogelijkheid gaan krijgen om Europa vanuit Lelystad te bedienenĒ, zegt Chuck Lauer, de Amerikaanse medeoprichter van SpaceLinq. ďWe hebben voor Lelystad gekozen, omdat het dichtbij de Noordzee ligt met de gereserveerde militaire zone boven de Waddenzee vlakbij. De open ruimte en landelijke inrichting van Flevoland en de wil van de gemeenschap om nieuwe technologieŽn en industrieŽn te omarmen hebben bijgedragen aan onze beslissing om hier onze thuishaven te vestigen. Een ander belangrijk aspect om voor Nederland te kiezen is het feit dat de Europese ruimtevaart wellicht de grootste in de wereld is en Amsterdam een van de leukste toeristische trekpleisters is op deze planeet. Met geweldige hotels, musea, goede restaurants en talloze culturele evenementen is de bestaande vijf sterren toeristische infrastructuur in combinatie met de prachtige kansen van de commerciŽle ruimtevaart een absolute winnaar in de hele Metropoolregio Amsterdam, waar Flevoland toe behoort.Ē

Over commerciŽle ruimtevluchten
Al in 1865 beschreef Jules Verne in zijn novelle De reis naar de maan een ruimtereis van drie mensen. Toentertijd was niet de ruimtereis, maar vliegen in een vliegtuig al ondenkbaar voor de gewone mens. Aan het begin van 1900 hadden Verne`s vooruitziende ideeŽn al talloze mensen geÔnspireerd tot het maken van vluchten naar het heelal. Inmiddels heeft de continu innoverende lucht- en ruimtevaart de wereld gemaakt tot wat het nu is. CommerciŽle ruimtevaart wordt ondersteund door talloze innovaties, die de levens van velen positief beÔnvloeden. We zien nu nieuwe manieren van transport ontstaan, maar gedurende deze 21e eeuw zal commerciŽle ruimtevaart net zo gewoon worden als vliegen in een vliegtuig.

Vorige eeuw was de start van het ruimtetijdperk; deze eeuw staan we aan de vooravond van het volwassen worden van de ruimtevaart. De ruimtevaartindustrie neemt snel in omvang toe, mede dankzij veel getalenteerde ondernemers. Op dit moment worden overal ter wereld commerciŽle ruimtevaarthavens, trainingcentra en ruimtevaarttoestellen ontwikkeld. Het leidt tot een enorme groei van de ruimtevaartindustrie, die nog lang niet ten einde is.

Over International Space Transport Association (ISTA)
Het is de noodzaak om te ontwikkelen, vermarkten en promoten van commerciŽle ruimtereizen, wetenschappelijke innovaties en verdiensten. Het is niet alleen het vergroten van bewustwording voor toekomstige ruimteconsumenten, maar ook de die van private investeerders en bedrijven, voor wie het ondernemerschap in de ruimte bijdraagt aan duurzame groei van de ruimtevaartindustrie. Een hele nieuwe sector ontstaat en evolueert rond de ruimtevaart, ruimtetrainingen, vrachtvervoer door de ruimte, hotels in de ruimte en nog veel meer toepassingen van de nieuwe ruimte economie.

De toenemende economische waarde van ruimtevaartactiviteiten maken het meer en meer een op consumenten gerichte industrie. Het vraagt om een efficiŽnt functionerende en onafhankelijke organisatie, die erkend wordt door stakeholders. Een organisatie die controleert, uitvoert, de naamsbekendheid versterkt en de economische waarde van de industrie duurzaam vergroot. De International Space Transport Association (ISTA) combineert al deze taken en voert op de consument gerichte aandacht en wereldwijde activiteiten uit. Het enorme potentieel van de commerciŽle ruimtevaart vraagt van ISTA inzicht om de ruimtevaart uit de kinderschoenen op weg te helpen naar een volwassen industrie. Die belofte doet ISTA.


------------------ Noot voor de redactie (niet voor publicatie) ----------------

Voor meer informatie: Highlow Communications, Jacques Happe, contact, +31-6-55 111 975.
SpaceLinq NV, Chuck Lauer, oprichter, +1 734 476 2888 of Eric Tierie, oprichter/ space entrepreneur, +31-6-517 06 150.

Hoge resolutie logoís en artist impressions van Spherium: http://www.istaspace.com/13/press-office/ (menu rechts).
Voor het laatste ISTA nieuws: www.istaspace.com.


©1986-2011
Highlow Communications
Pastorielaan 128
3828EV Hoogland
T: 033 2010046
M: 06 55111975
E: contact ē KvK 32149308
BTW NL184637739B02 tumblr visitor stats