Projecten

 

ē AlleShow.nl Ľ

nieuw: Entertainment website van Highlow Communications, o.a. het Songfestival...

 

ē AlleSport.nl Ľ

nieuw: Sport website van Highlow Communications, o.a. voetbal, honkbal, wielrennen...

 

ē AjaxNU.nl Ľ

nieuw: Unofficial Ajax website van Highlow Communications, met o.a. interviews, columns en veel foto`s...

 

 

 

 

Terug

 

Persbericht 2011: Luchthaven Lelystad wordt mogelijk ook Ruimtevluchthaven (8 april 2011)


Publiekprivate samenwerking bereidt Ruimtevluchthaven Lelystad voor
LELYSTAD, 8 April 2011 Ė Tijdens de ISTA herdenking van de 50e verjaardag van de eerste bemande ruimtevlucht, heeft een publiekprivate samenwerking vrijdagavond het initiatief genomen om te starten met de voorbereidingen om in de Metropoolregio Amsterdam een ruimtevluchthaven te creŽren. Om vluchten naar de ruimte mogelijk te maken, onderzoekt de Spaceport Development Working Group (SDWG) de planning en verschillende milieu- en veiligheidsaspecten, maar ook de economische voordelen voor Lelystad en de regio. De eerste resultaten worden over zes maanden verwacht. Luchthaven Lelystad wordt de mogelijke thuisbasis van de toekomstige EU Ruimtevluchthaven Amsterdam Lelystad.


In tijden waarin overheden steeds meer bezuinigingen, is het vooral de commerciŽle markt die in de traditionele ruimtevaartindustrie investeert. Het resulteert in een nieuw soort ruimtevluchthaven in West-Europa. De eerste die voor ruimtereizen in aanmerking komt is Luchthaven Lelystad, waarbij de rustige ruimte boven Flevoland voldoende aanvliegroutes kent voor heel Nederland en Duitsland. CommerciŽle vluchten voor ruimtetoeristen heeft topprioriteit voor de nieuwe ruimtevluchthaven. Europeanen besteden tenslotte meer tijd en geld aan vakanties dan in de rest van de wereld.

De Spaceport Development Working Group (SDWG) is samengesteld uit publieke en private organisaties, die mogelijk profiteren van een mogelijke ruimtevluchthaven in Lelystad. Partijen die hierin participeren zijn onder meer de gemeente Lelystad, Luchthaven Lelystad, ontwikkelingsmaatschappij OMALA, Reynolds Smith & Hill (een Amerikaans ingenieursbureau gespecialiseerd in ruimtevluchthaven ontwikkeling en milieuanalyse), SpaceLinq NV (de eerste spaceliner, die vanaf EU Ruimtevluchthaven Amsterdam Lelystad wil vliegen) en de brancheorganisatie International Space Transport Association (ISTA). Er wordt samenwerking gezocht met de Nederlandse overheid en ruimtevaartlaboratoria en onderzoekscentra van onder andere TU Delft, Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Leiden met de International Institute of Air & Space Law.

SpaceLinq, de aanbieder van ruimtevluchten die Lelystad als thuisbasis heeft gekozen, is een duurzame CO2 neutrale oplossing aan het uitwerken voor zowel de ruimtevluchthaven als de spaceliner. Amerikaans ingenieursbureau Reynolds Smith & Hill wil een technische en milieustudie uit voeren voor de huidige luchthaven en het omliggende gebied. Daarnaast onderzoekt ISTA de economische en politieke impact van de mogelijke vestiging van een ruimtevluchthaven.

ďDe ontwikkeling van de ruimtevaart voor commerciŽle en onderzoeksdoeleinden is bijzonder interessantĒ, zegt burgemeester Margreet Horselenberg van Lelystad. ďHet is een kapitaalkrachtige activiteit. De gemeente Lelystad wil graag meewerken aan het realiseren van randvoorwaarden, maar de markt dient het voortouw te nemen om Lelystad Airport een plaats te geven in een wereldwijd netwerk van ruimtevluchthavens. Lelystad is er trots op dat het gastheer kan worden van zoín nieuwe onderneming en we kijken uit naar de resultaten van de Spaceport Development Working Group.Ē

Volgens algemeen directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport voor de Schiphol Group is ďLelystad Airport zou een ideale plek zijn voor deze nieuwe categorie vlucht operaties. Er is voldoende ruimte voor bedrijven om uit te breiden. De aanvliegroutes zouden zo kunnen worden geleid dat minimale milieu en geluidsbelasting mogelijk is. Uiteindelijk zullen de ruimtevliegtuigen uitgebreid worden tot complete passagierstoestellen die de wereld binnen een paar uur met elkaar kan verbinden. De Metropoolregio Amsterdam wordt daarmee een toekomstige doorvoerhaven voor alle soorten commerciŽle ruimtevluchten.Ē

ďVandaag staan we aan de vooravond van een lange reisĒ, zegt Ronald Heister, directeur-generaal van brancheorganisatie ISTA. ďZoals onze voorouders vier eeuwen geleden dat deden en over de zeeŽn voeren om commerciŽle routes in Oost en West-IndiŽ te ontdekken. We realiseren ons terdege dat het nog jaren duurt voordat deze reis volledig afgemaakt wordt en dat de uitkomst niet vaststaat. Toch ziet het er naar uit, dat de vooruitzichten voor deze nieuwe economie, hoogwaardige ontwikkeling van technische banen en een nieuwe ruimtevaartindustrie en toerisme in het hart van Europa een enorme boost zullen geven.Ē

ďCommerciŽle ruimtevaart is nog steeds een onbeschreven bladĒ, aldus Chuck Lauer, general manager van de nieuwe spaceliner SpaceLinq. ďOndernemers gaan een avontuur aan door de grenzen op te zoeken, omdat hiervoor geen standaard business model bestaat. De juridische aspecten van locale en internationale wetten worden nu pas door overheden en ruimtevaartorganisaties vorm gegeven. Het is een opeenstapeling van state-of-the-art technologie, vooruitstrevend beleid en bedrijfsvoering op het scherp van de snede. Je kunt niet innoveren zonder risico`s. Dit zijn de ware pioniers; mensen en organisaties die klaar zijn om hun grenzen te verleggen!Ē

Binnen zes maanden verwacht de SDWG de resultaten te kunnen presenteren van de eerste planning, de milieu en veiligheidsanalyses, als ook de economische voordelen van het voorgenomen besluit om commerciŽle ruimtevluchten vanaf Lelystad te gaan uitvoeren. De SDWG is tevens van plan via workshops en publieke debatten geÔnteresseerden te informeren.

Over commerciŽle ruimtevluchten
Al in 1865 beschreef Jules Verne in zijn novelle De reis naar de maan een ruimtereis van drie mensen. Toentertijd was niet de ruimtereis, maar vliegen in een vliegtuig al ondenkbaar voor de gewone mens. Aan het begin van 1900 hadden Verne`s vooruitziende ideeŽn al talloze mensen geÔnspireerd tot het maken van vluchten naar het heelal. Inmiddels heeft de continu innoverende lucht- en ruimtevaart de wereld gemaakt tot wat het nu is. CommerciŽle ruimtevaart wordt ondersteund door talloze innovaties, die de levens van velen positief beÔnvloeden. We zien nu nieuwe manieren van transport ontstaan, maar gedurende deze 21e eeuw zal commerciŽle ruimtevaart net zo gewoon worden als vliegen in een vliegtuig.

Vorige eeuw was de start van het ruimtetijdperk; deze eeuw staan we aan de vooravond van het volwassen worden van de ruimtevaart. De ruimtevaartindustrie neemt snel in omvang toe, mede dankzij veel getalenteerde ondernemers. Op dit moment worden overal ter wereld commerciŽle ruimtevaarthavens, trainingcentra en ruimtevaarttoestellen ontwikkeld. Het leidt tot een enorme groei van de ruimtevaartindustrie, die nog lang niet ten einde is.

Over International Space Transport Association (ISTA)
Het is de noodzaak om te ontwikkelen, vermarkten en promoten van commerciŽle ruimtereizen, wetenschappelijke innovaties en verdiensten. Het is niet alleen het vergroten van bewustwording voor toekomstige ruimteconsumenten, maar ook de die van private investeerders en bedrijven, voor wie het ondernemerschap in de ruimte bijdraagt aan duurzame groei van de ruimtevaartindustrie. Een hele nieuwe sector ontstaat en evolueert rond de ruimtevaart, ruimtetrainingen, vrachtvervoer door de ruimte, hotels in de ruimte en nog veel meer toepassingen van de nieuwe ruimte economie.

De toenemende economische waarde van ruimtevaartactiviteiten maken het meer en meer een op consumenten gerichte industrie. Het vraagt om een efficiŽnt functionerende en onafhankelijke organisatie, die erkend wordt door stakeholders. Een organisatie die controleert, uitvoert, de naamsbekendheid versterkt en de economische waarde van de industrie duurzaam vergroot. De International Space Transport Association (ISTA) combineert al deze taken en voert op de consument gerichte aandacht en wereldwijde activiteiten uit. Het enorme potentieel van de commerciŽle ruimtevaart vraagt van ISTA inzicht om de ruimtevaart uit de kinderschoenen op weg te helpen naar een volwassen industrie. Die belofte doet ISTA.


------------------ Noot voor de redactie (niet voor publicatie) ----------------

Voor meer informatie: Highlow Communications, Jacques Happe, contact, +31-6-55 111 975.
Gemeente Lelystad, Dick Nauta, communicatieadviseur, d.nauta@lelystad.nl, +31-6-51 85 33 54.

Hoge resolutie logoís en artist impressions van Spherium: http://www.istaspace.com/13/press-office/ (menu rechts).
Voor het laatste ISTA nieuws: www.istaspace.com.


©1986-2011
Highlow Communications
Pastorielaan 128
3828EV Hoogland
T: 033 2010046
M: 06 55111975
E: contact ē KvK 32149308
BTW NL184637739B02 tumblr visitor stats